Search
Close this search box.

Routekaart: De positieve impact van voeding op migraine

13 september, 2022
Voeding
Delen:

De Routekaart Leefstijlgeneeskunde is opgesteld als antwoord op de vraag ‘hoe kunnen we de ontwikkelingen in leefstijlgeneeskunde richting geven en versnellen, zodat leefstijl binnen 5-10 jaar standaard en erkend onderdeel is van de huisartsen- en medisch specialistische zorg?’. In deze nieuwsberichten worden projecten uitgelicht die onderdeel zijn van de Routekaart.

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn is een organisatie van en voor mensen die elkaar helpen om gezonder te worden met behulp van hun leefstijl. Zij organiseren supportgroepen, publiceren informatie, ondersteunen de wetenschap en maken zich sterk voor de belangen van de leefstijlgeneeskunde.

Als patiënt krijg je in de spreekkamer meestal te horen dat voeding geen invloed heeft op migraine. In de FB groep van Stichting Je Leefstijl Als Medicijn hebben veel mensen met migraine een andere ervaring! Voor velen is het veranderen van hun voeding juist het grootste keerpunt geweest. Veel minder vaak migraine en vooral ook minder heftig: de moeite van het proberen waard!

Relatie voeding en migraine gaat verder dan kaas en chocola...
Marina Boeser, projectleider Migraine van stichting Je Leefstijl Als Medicijn: ‘Door mijn eigen ervaringen begreep ik niet waarom het niet veel meer bekend was dat verandering van voeding een belangrijke tool kan zijn om zelf je migraine te verminderen. Mijn zoektocht duurde ongeveer 4 jaar, toen die begon had ik chronische migraine en was chronisch vermoeid, bijna pre-diabeet en verschillende andere klachten’.

Door te stoppen met gluten kwam er al een enorme verbetering, voor migraine en energie beide. Door te letten op smaakversterker MSG (E-621) wederom een grote verbetering. Voor een onderzoek naar keto en migraine overgestapt op keto/koolydraatarm. Meer energie en scherper in het hoofd. De laatste stap was lactosevrij, geen hoofdpijn meer.

Tijdens ons onderzoek naar keto en migraine, bleek dat iedereen in de groep baat had bij koolhydraatarm (50 tot 100 gram koolhydraten per dag). Voor sommigen was keto super, zij gingen van meer dan 16 migrainedagen per maand naar 1 of 2 dagen per maand.

Groep ervaringsdeskundigen blijft groeien
Als projectleider migraine bij stichting Je leefstijl als medicijn ben ik begonnen met de Facebook-groep Migraine en leefstijl. In onze groep vindt iedereen informatie over voeding, over migraine, over leefstijl, iedereen met vragen kan er terecht en ook recepten worden er gedeeld. In de groep steunen deelnemers elkaar daarin en geven tips hiermee om te gaan. Ook is het niet altijd makkelijk om het vol te houden (feestjes, vakanties, hectische periodes), deze ervaringen worden ook gedeeld en daarmee helpen we elkaar.

Voor patiënten is het een enorme zoektocht om uit te vinden wat wel en niet goed werkt. Bij migraine wordt vaak gewezen naar kaas en chocola, het kan zijn dat dit triggers zijn in de voorfase van migraine. Maar meestal veroorzaken deze geen migraine. Het zijn vaak voedingsgroepen als koolhydraten, suikers, zetmeel, granen (gluten), lactose, histamines, e.d. die wel migraine kunnen veroorzaken. Stichting Je Leefstijl Als Medicijn raden voor puur eten. Geen pakjes en zakjes. Verse producten. Binnen ‘Je leefstijl als medicijn’ volgen we de pijlers van het Leefstijlroer van de vereniging Arts en Leefstijl. Ben je nieuwsgierig geworden of jij ook zelf iets kan doen aan je migraine? Kijk op de site van Je leefstijl als medicijn en meld je aan bij of verwijs naar de FB groep!

Indien je nog vragen hebt over migraine en leefstijl dan kun je contact opnemen met Marina Boeser.

Samen maken we de routekaart naar de toekomst

Kijk voor meer informatie over dit project op de website van Routekaart Leefstijlgeneeskunde.
De routekaart is opgesteld als antwoord op de vraag ‘hoe kunnen we de ontwikkelingen in leefstijlgeneeskunde richting geven en versnellen, zodat leefstijl binnen 5-10 jaar standaard en erkend onderdeel is van de huisartsen- en medisch specialistische zorg?’ We hebben vijf routes geformuleerd en we willen deze als eerste invullen voor vijf ziektebeelden. Heb je zelf ook een mooi voorbeeld van een project dat bijdraagt aan de route naar leefstijlgeneeskunde als onderdeel van reguliere zorg? Deel je bijdrage en samen maken zichtbaar wie wat al oppakt en wat nog hard nodig is.

Topics:

Bekijk alle nieuwsberichten van Lifestyle4Health

Blijf up-to-date

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent Leefstijlgeneeskunde. En schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf up-to-date

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent Leefstijlgeneeskunde. En schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ik steun het Manifest voor Leefstijlgeneeskunde en werk en vind dat leefstijlgeneeskunde een plek moet krijgen in de werkcontext