Digitale gezondheidsinterventies, oftewel ‘digital health’, worden gezien als de heilige graal van effectieve en duurzame gezondheid(szorg). Ze stellen gebruikers in staat hun eigen gezondheid te managen en autonome, geïnformeerde keuzes te maken. TNO ontwikkelt technieken om het design van deze digitale interventies te verbeteren, zodat de effectiviteit en het gebruik hiervan vergroot kunnen worden.
Digitale gezondheidsinterventies kunnen patiënten en gezonde personen helpen gezondheid en ziekte beter te begrijpen. Ze kunnen mensen motiveren en ondersteunen bij leefstijlveranderingen of ziektemanagement, door ze aan hun doelen, afspraken of medicatie te herinneren. Ook helpen ze de voortgang te monitoren. Bovendien kan het inzicht verschaffen in persoonlijke risicofactoren. Ook zorgprofessionals, beleidsmakers en wetenschappers kunnen hun voordeel doen met de data en inzichten die worden verzameld door gezondheidsapplicaties.
GEDRAGSVERBETERING TEWEEGBRENGEN
Er wordt echter nog niet optimaal gebruikgemaakt van digitale gezondheidsinterventies. Dit vraagt om zowel technische als praktische innovaties. TNO heeft vier gebieden geïdentificeerd die cruciaal zijn om de impact van digital health te vergroten: gepersonaliseerd ontwerp, valide en betrouwbare predictiemodellen, geavanceerde dataprofilering en het waarborgen van dataprivacy en veiligheid.
“Het beperkte succes van digital health is voornamelijk het gevolg van het design”
In de whitepaper ‘Digital health: increasing the impact with personalized design’ wordt met name gefocust op het gepersonaliseerd ontwerp van digitale gezondheidsinterventies. Met een verbeterd ontwerp kunnen de effectiviteit en het gebruik van deze digitale interventies worden vergroot en zo gedragsverbetering bij de gebruiker teweegbrengen. “Het beperkte succes van digital health is voornamelijk het gevolg van het design”, stelt Pepijn van Empelen, die medeverantwoordelijk is voor de whitepaper. “Veel interventies zijn statisch en tekstueel: ze kunnen informatie en ondersteuning niet aanpassen gedurende de tijd, terwijl de gebruikers zich ontwikkelen. Vaak kunnen ze zich ook niet aanpassen aan verschillende populaties. Bovendien zijn het vaak standalone applicaties. Veel gebruikers stoppen snel met gebruik, dat wil je natuurlijk voorkomen. Kortom, de meeste digitale interventies zijn niet (genoeg) gepersonaliseerd. Daarom ontwikkelen wij technieken en kennis om gepersonaliseerd design te verbeteren.”
Wilt u meer informatie over personalized digital health? Download de whitepaper.