Circa 50% van de volwassenen lijdt aan een leefstijlgerelateerde aandoening. Het onderwijs van de toekomstige artsen bestaat echter voor slechts 3,8% uit onderwijs over voeding en leefstijl. Stichting Student en Leefstijl maakt zich hard voor onderwijs over voeding en leefstijl in het Geneeskunde curriculum in Nederland en brengt een onderzoek uit met de huidige stand van zaken. De 3,8% van de tijd die wordt besteed aan onderwijs over voeding en leefstijl blijkt nog een grote overschatting.
In onderwijs staat ziekte centraal en niet gezondheid
Het bestuur, bestaande uit studenten Geneeskunde, ziet met eigen ogen dat ziekte in plaats van gezondheid centraal staat in ons huidige gezondheidszorgsysteem en binnen de opleidingen. De ene na de andere patiënt met een leefstijlgerelateerde aandoening komt voorbij, maar onderwijs over Leefstijlgeneeskunde blijft uit. Om hier verandering in te brengen is de Stichting in 2017 opgericht. Zij gaven zichzelf onder andere als taak om het aantal uren onderwijs over voeding en leefstijl in de huidige Geneeskunde opleidingen inzichtelijk te maken.
Nauwelijks tijd besteedt aan voeding en leefstijl
Dit hebben zij gedaan met de Kennissynthese “Voeding en Leefstijl in het Geneeskunde curriculum”. Hierin hebben zij het Bachelor onderwijs van alle acht de Geneeskunde faculteiten in Nederland geanalyseerd in het voorkomen van onderwijs over voeding, leefstijl en gezondheidsbevordering. Tevens hebben ze daarbij ook gekeken naar onderwijs over aandoeningen met een hoge ziektelast, obesitas, zeldzame aandoeningen en farmacologie. Hieruit is gebleken dat gemiddeld 57 uur onderwijs wordt gegeven over voeding en leefstijl. Dit beslaat slecht 3,8% van de bachelor Geneeskunde.
De artsen in spe voelen zich zo niet voorbereidt
Rianne Dolmans, voorzitter van Stichting Student en Leefstijl en 5e jaars Geneeskunde student, noemt dit “schrikbarend weinig”, zeker omdat we weten dat dit ook nog eens een grote overschatting is. “Als je kijkt naar het feit dan 50% van de volwassenen lijdt aan een leefstijlgerelateerde aandoening en wij als toekomstig artsen totaal niet worden voorbereid om de échte oorzaak van deze aandoeningen aan te pakken, hoe kunnen wij dan écht goede zorg leveren? Met dit document hopen wij voor de faculteiten inzichtelijk te maken hoe weinig er op dit moment aan onderwijs over voeding en leefstijl wordt gegeven en hen handvaten te bieden om dit te veranderen”. De ontwikkeling van de Kennissynthese bleef niet onopgemerkt, ook Medisch Contact en Arts in spe hebben hier aandacht aan besteed.
De studenten helpen zelf het onderwijs te verbeteren
De Stichting is inmiddels in gesprek met alle faculteiten over de implementatie van voeding- en leefstijlonderwijs in de Geneeskunde curricula. Tevens organiseert de Stichting extra curriculaire cursussen over voeding en leefstijl – de Students Experience in Lifestyle and Food (SELF) cursussen – om te voldoen aan de toenemende vraag van Geneeskunde studenten om hier kennis over te vergaren.